Saturday 14 December 2013

Mengapa Koma dan Bukannya Noktah? (Tanda Baca dalam Dialog)

Teks: Mazlia Murat


Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha mengasihani.

Entri berkenaan sistem tanda baca dalam dialog telah membawa kepada persoalan lain oleh pembaca.


Mengapa perlu menggunakan koma dan bukannya noktah dalam ayat di bawah?
“Maafkan saya.” Kata Melly. (Salah)
“Maafkan saya,” kata Melly. (Betul)
Jawapannya adalah kerana ia adalah satu ayat. Frasa “kata Melly” tidak boleh berdiri sendiri, tanpa dialog sebelumnya.

Situasi ini samalah konsepnya dengan:
Melly berkata, “Maafkan saya.”
“Baiklah, saya maafkan awak,” jawab Lolly.
“Awak sudah makan?” dia bertanya.
Balas saya, “Belum. Awak mahu belanja saya makan?”

Contoh yang berbeza, yang mana ayat kedua boleh berdiri sendiri, tanpa dialog sebelumnya, menjadikannya sebagai dua ayat berbeza.
“Saya benci awak.” Melly memalingkan wajahnya.
“Saya pergi dahulu.” Naimah bergegas meninggalkan pejabat.
“Adi, saya benci awak sampai mati!” Lily membaling cincin pertunangannya ke dalam tasik di hadapannya. 

Penerangan ini mengikut pemahaman adan ajaran guru saya, supaya kita mudah faham. Maafkan saya sekiranya orang bahasa mempunyai penerangan yang lebih konkrit dan mengikut hukum tatabahasa.

Selamat mengejar pelangi.


____________


PM Mazlia Murat untuk sebarang pertanyaan.



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...