Wednesday 26 June 2013

Siapa Saya


Teks oleh: Mazlia Murat

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Saya adalah bekas pelajar sains tulen. Di universiti, saya mengambil jurusan yang tiada kaitan dengan sastera. Selepas tamat pengajian pada tahun 2003, saya hilang arah seketika. Kerjaya apa yang sesuai untuk saya? Tiba-tiba saya terasa masa hadapan saya gelap-gelita.

Jauh di sudut hati, saya menyimpan hasrat untuk menjadi penulis dan bekerja dari rumah. Ya, itulah yang saya suka. Menulis. Malah pernah satu ketika, saya percaya saya dilahirkan untuk menjadi penulis.

Syukur kepada Yang Esa, memang sudah rezeki saya. Pada tahun 2004, novel pertama saya diterbitkan oleh Alaf 21 Sdn. Bhd. Sejak itu saya tidak menoleh ke belakang lagi. Sehingga kini, saya sudah menulis tiga novel dewasa, sembilan novel remaja, dan tiga buku berilustrasi untuk kanak-kanak bersama empat orang penulis lain. Nama pena yang saya gunakan adalah Leeya Myra dan Aizam Aiman.

Selain itu, bermula pada tahun 2005, saya terlibat secara langsung dalam bidang penerbitan. Saya menikmati perjalanan kerjaya sebagai editor sambilan, editor, editor senior, dan pengurus penerbitan di PTS One Sdn. Bhd., anak syarikat PTS Media Group yang menerbitkan buku fiksyen untuk remaja dan kanak-kanak.

Pada masa yang sama, saya menjadi editor sambilan yang menyunting dan mempruf manuskrip terbitan anak syarikat PTS Media Group yang lain untuk produk buku motivasi, fiksyen dewasa, dan bahan bacaaan umum yang lain. 

Kadangkala saya terfikir bagaimana saya mampu bertahan dalam bidang penerbitan buat satu tempoh sedangkan saya bermula dengan tangan kosong. Sesungguhnya, semua ini berlaku dengan izin Allah dan kerana minat yang mendalam.

Langit tidak selalu cerah. Sampai satu tahap, saya terasa menulis itu sesuatu yang sukar. Lalu, dua tahun kebelakangan ini, saya berhenti menulis. Sebab itu juga dua blog saya sebagai penulis sudah lama tidak dikemas kini. Saya hanya menumpukan kepada kerjaya sebagai editor.

Pada November 2012, saya memberanikan diri untuk mencuba bidang lain pula, iaitu sebagai eksekutif jualan di anak syarikat PTS Media Group yang lain. Namun, pada Februari 2013, saya terpaksa berhenti kerja kerana urusan peribadi.

Kini, saya mahu kembali. Blog ini adalah langkah seterusnya untuk merealisasikan impian saya. Bekerja dalam bidang yang saya suka dari rumah.

Di blog ini, saya akan berkongsi pengalaman saya kepada semua di luar sana yang berkongsi impian yang sama; mahu bergelar penulis.

Saya mungkin bukan penulis yang bagus, tetapi bonus untuk saya kerana berpengalaman sebagai penulis dan editor. Oleh itu, tulisan di blog ini adalah dari kaca mata seorang penulis dan editor.

Menulis mungkin mudah bagi sesetengah daripada kita terutama yang ada minat yang mendalam. Namun, cukupkah sekadar minat? Benarkah tanpa bakat kita tidak boleh bergelar penulis? Adakah manuskrip yang kita tulis disukai dan akan diterbitkan oleh salah satu daripada puluhan penerbit di luar sana? Ataupun tulisan kita hanya syok sendiri?

Saya berharap blog ini akan memberikan tip-tip dan idea kepada kita semua untuk menulis manuskrip yang berpotensi diterbitkan.

Tulisan saya akan lebih cenderung kepada buku fiksyen. Namun saya tetap akan berkongsi sedikit pengetahuan yang saya ada dan maklumat daripada rakan-rakan editor berkenaan penulisan buku umum (bukan fiksyen).


Salam perkenalan dan terima kasih saya ucapkan kepada yang sudi mengunjungi blog ini dan membaca tulisan saya.

Selamat mengejar pelangi!


3 comments:

  1. As salam...

    Entry yang sgt menarik bg saya yg baru nk menapak dlm bidang ini. Kebetulan saya jg dari bidang sains. Minat menulis. Saya cuba-cuba taip dulu apa saja yang ada dalam minda di blog saya walaupun bagi orang lain hanya merapu-rapu ntah apa-apa. Saya berharap byk ilmu y dpt sy belajar di sini.

    ReplyDelete
  2. Asalamualaikum? salaam perkenalan puan,tahniah entry yang simple tetapi menarik, Doa kejayaan dari saya untuk puan semoga saya pun dapat belajar sesuatu tentang cara penulisan puan .terima kasih.

    ReplyDelete
  3. Terima kasih kerana sudi singgah di blog saya dan memberi komen. Semoga perkongsian di blog ini bermanfaat kepada kita semua. :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...