Thursday 4 July 2013

Belum Terlambat Untuk Bermula


Teks oleh: Mazlia Murat


Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha mengasihani.

Alhamdulillah, syukur kepada Allah yang esa, saya dipertemukan dengan seorang mentor. Sebenarnya sudah lama beliau menjadi kawan di Facebook. Saya teramat yakin beliau yang add saya... hehe... sebab saya bukan jenis yang add orang. Dan saya teramat yakin suami saya yang accept beliau bagi pihak saya, sebab saya bukan jenis yang accept entah sesiapa sebagai kawan di Facebook. Ya, suami saya memang rajin buka Facebook saya.

Saya pula, sangat jarang buka Facebook sebelum ini melainkan apabila suami perlu bekerja jauh di laut dan Facebook menjadi penghubung kami.

Selama ini, bukan saya tidak terbaca status beliau di Facebook. Namun, tidak saya pedulikan. Namun, kuasa Allah, segala-galanya bermula beberapa minggu lepas.

Beberapa bulan ini sebenarnya saya dalam dilema. Bergelar penganggur bukan sesuatu yang saya suka. Mahu kembali menulis, saya tidak jumpa jalannya. Mahu kembali bekerja selepas bersalin kelak, saya fikir itu jalan yang terbaik. Namun, hati masih ragu-ragu. Saya yakin saya masih ada pilihan lain. Sekurang-kurangnya untuk dicuba sebelum saya memutuskan patutkan saya kembali makan gaji.

Lalu, apabila terbaca status beliau di Facebook berkenaan peluang menjadi guru online dalam bidang penulisan, saya memberanikan diri menghantar mesej kepada beliau. Ya, saya hanya tahu menulis dan menyunting. Dan itu juga minat saya. Saya fikir, walau apa pun, saya perlu menggunakan minat dan pengalaman saya untuk menjana pendapatan. Tidak kisahlah dari rumah ataupun makan gaji.

Semalaman saya berdebar-debar. Betulkah tindakan saya? Pagi menjelang, mesej saya belum berbalas. Melalui status di Facebook beliau, katanya ramai yang berminat. saya fikir, tiada rezeki saya. Namun, untuk kepastian, saya menghantar mesej sekali lagi. Syukur, kali ini cepat dibalas dan semuanya bermula....

Saya terfikir juga, mengapalah dahulu, ketika saya bercuti setahun tanpa gaji, saya tidak tergerak hati menghubungi beliau. Mungkin kalau ketika itu saya bertindak seperti kali ini, percubaan saya pasti berjaya dan lebih cepat saya bergelar penulis dari rumah.

Namun, apabila difikirkan semula, semua ini sudah ketentuan. Mungkin waktu itu saya belum bersedia. Allah lebih tahu apa yang terbaik untuk hamba-Nya.

Hari ini, saya masih terkial-kial mencari arah. Masih banyak yang perlu dilakukan. Masih banyak yang perlu dipelajari. Ya, ilmu baru sentiasa ada setiap hari. Bukan mudah ya untuk memulakan sesuatu. Bukan juga mudah untuk meneruskan sesuatu.

Sertai kami Alumni Penulis Dari Rumah.
Pendaftaran masih dibuka, 11 kelas berlangsung serentak.
Kami menawarkan kelas berikut:
  1. Kelas asas blog dan penulisan

    Sesuai untuk yang mahu berkongsi pengalaman dan kepakaran.
    Bina rangkaian sendiri dan follower tegar.
    Setiap orang sudah ada keunikan masing-masing, serlahkan bakat ini melalui blog.
    Tidak tahu menulis kami akan pandu melalui teknik yang mudah.


  2. Kelas asas blog dan fan page (bisnes)
    Bagi yang masih zero untuk memulakan bisnes online, kami sedia membantu menunjukkan jalan. Sekiranya sudah ada produk, kini masanya untuk promo. Sekiranya tidak ada, kami sediakan.


    Mari bermula sekarang. Belum terlambat untuk merealisasikan impian 2013, masih berbaki 6 bulan lagi.
Maklumat lanjut, hubungi saya: mazliamurat@gmail.com 
ataupun pm Facebook saya: Mazlia Murat




Marilah bersama-sama mengejar pelangi.



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...