Tuesday 2 July 2013

Disiplin... itu yang penting....



Teks oleh: Mazlia Murat


Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha mengasihani.


Berangan-angan mahu bekerja dari rumah itu memang mudah. Namun, merealisasikannya bukan mudah. Banyak cabaran yang perlu ditangani.

Bangun awal contohnya.
Selepas subuh, syaitan akan menghasut, “Sambung tidur sekejap sahaja, bukan lama.”

Cerita Korea ataupun rancangan lain yang menjadi kegemaran. Errr... ini bagi yang belum ada komitmen rumah tangga mungkin... saya tidak pasti apabila sudah jadi ibu kelak, sempat lagikah menonton televisyen. Saya lihat kakak saya seperti sudah tidak ada masa untuk bermalas-malasan.
“Tengok sekejap sahaja. Kerja sambung kemudian.”

Tidak mendapat respons seperti yang diharapkan; belum ada rezeki. Contohnya apabila kerja kita itu menjual produk secara online. Memang kecewa, namun perlu kuat semangat. Disiplinkan diri untuk teruskan menjual, mengalah bukan pilihan.

Ini kali kedua saya mencuba bekerja dari rumah. Dari Mei 2010 hingga April 2011 sebenarnya saya pernah bercuti tanpa gaji. Konon-konon sudah bosan bekerja, mahu jadi penulis sepenuh masa. Hasilnya, lebih banyak membazir masa daripada bekerja. Dalam tempoh itu juga, saya berkahwin. Senang hati ada orang menanggung. Hmm... itulah contoh tiada disiplin diri yang tinggi.

Percubaan kali ini, saya harap berjaya. Semoga saya tidak mengecewakan diri sendiri lagi.

Saudari di luar sana bagaimana? Berjayakah mendisiplinkan diri menjadi working-at-home-mother?


Terima kasih kerana membaca.

Marilah mengejar pelangi!





Suka memasak?
Mahu menggunakan hobi memasak untuk menjana pendapatan?
Mahu menjadi suri rumah, pada masa sama, 
menggunakan kepakaran memasak untuk menambah pendapatan?
Tidak pasti bagaimana  mahu bermula? 

Mulakan langkah pertama dengan membaca 3 e-book ini. 



3 E-book dengan harga RM125

Juga dijual berasingan. Dapatkan hari ini. 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...