Wednesday 3 July 2013

Tip 2 Penulisan Karya Kreatif


Teks oleh: Mazlia Murat
Sumber foto: Portal PTS


Tip 2: Penulisan yang syariah compliant


Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha mengasihani.


Saya mengenali konsep ini ketika bekerja di PTS Media Group. Ia menjadi satu daripada dasar PTS. Semua buku yang diterbitkan, sama ada fiksyen mahupun umum, perlulah dipastikan mengikut syariah.

Ini kerana, semua pihak yang terlibat dalam penghasilan dan penjualan sesebuah buku termasuklah penulis, editor, pereka grafik, eksekutif jualan, malah pemilik sesebuah syarikat penerbitan memikul tanggungjawab sosial dan agama.

Walaupun mahu mengaut keuntungan (kalau penulis melalui royalti), kita perlu memikirkan hukum-hakam agama.

Sebagai penulis, ada kesalan dalam hati saya. Novel yang saya hasilkan tidaklah mempunyai adegan melampau sehingga boleh menaikkan nafsu ataupun menggalakkan orang berzina. Namun, masih ada banyak perkara yang diambil mudah.

Sebagai contoh, ada satu adegan bersentuhan, konon-konon mahu si gadis menangis kecewa lalu bersandar pada bahu lelaki yang bukan mahram. Begitu juga dengan adegan lelaki dan perempuan bukan mahram yang keluar berdua-duaan. Alahai... kalaulah saya lebih teliti.

Trend masa kini, banyak novel cinta yang diadaptasi ke filem, telefilem, mahupun drama bersiri. Sebagai penulis, pasti yang terpilih berasa teruja dan gembira. Sebenarnya trend ini bagus kerana ia satu bentuk promosi sekali gus membantu menaikkan kembali jualan sesebuah novel.

Namun, saya tertanya sendiri, adakah seseorang penulis berdosa apabila ada adegan bersentuhan dalam filem, telefilem, mahupun drama yang dihasilkan berdasarkan novel karyanya itu? Persoalan yang saya tidak ada jawapannya.

Ada orang kata, bukan novel cinta kalau tiada adegan mesra, sekurang-kurangnya bertemu berdua. Ada orang kata, oh, itu novel cinta Islami.

Ada pula orang kata, saya tidak layak menulis novel cinta Islami. Saya bukannya tahu mahu memasukkan hadis mahupun ayat Al-Quran dalam tulisan saya.

Banyak orang, maka banyaklah pendapat berbeza.

Hakikatnya, untuk menjaga hukum-hakam, tidak semestinya perlu menulis novel cinta Islami, novel sejarah, dan sebagainya. Novel cinta popular pun masih boleh ditulis berlandaskan syariah. Yang penting, kemahuan penulis, dan kepandaian mengolah jalan cerita.

Waktu-waktu terakhir saya di PTS One, saya sempat terlibat dalam penerbitan satu novel.


Novel ini temanya K-Pop. Ada tiga watak, seorang perempuan yang mengejar impian, dan berkenalan dengan dua lelaki yang berbeza karakter. Seorang lelaki budiman yang baik dengannya dan seorang lagi menjengkelkan. Ya, temanya biasa. Namun, bukankah itu yang disukai oleh ramai peminat tegar K-Pop dan pembaca novel?

Saya akan kupas tentang tema dalam entri lain.

Apa yang ingin saya katakan di sini, penulis berjaya menulis dengan menjaga isu syariah dengan baik, pada masa yang sama, masih ada ‘sweet moments’ dalam tulisannya.

Penulis berpengalaman menulis novel cinta sebelum ini. Dari kaca mata seorang editor, saya menilai penulis sebagai seorang yang berbakat kerana gaya olahannya yang santai dan menarik. Beliau pandai mengolah ayat menjadi sedap dibaca.

Mungkin bagi sesetengah daripada kita, adegan ber-dating bukanlah isu besar pun. Bukannya kita menggalakkan maksiat. Saya juga fikir begitu. Namun, daripada sudut lain, bukankah secara tidak langsung kita mengatakan, adalah okey untuk pembaca keluar berdua-duaan dengan teman lelaki, menonton wayang, makan malam bersama, dan sebagainya? Sekali lagi, saya tidak pasti, adakah ia berdosa.

Yang pasti, kita menulis kerana minat dan untuk mendapatkan rezeki yang halal. Jadi, eloklah kita berjaga-jaga. Saya tidak mampu mengubah apa yang sudah saya tulis sebelum ini. Namun, saya mampu mengubah apa yang bakal saya tulis.

Bagaimana pula dengan penulis dan bakal penulis di luar sana?


Selamat menulis. Marilah kita bersama-sama mengejar pelangi.



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...