Tuesday 31 December 2013

Bakat vs Usaha


Teks: Mazlia Murat
Foto: http://senyom.wordpress.com



Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha mengasihani.

Ini entri terakhir tahun 2013. Insya Allah.

Azam tahun 2014? Hmm… Berusaha menjadi lebih baik untuk bekalan ke sana kelak. Saya mahu berkumpul dengan ibu di syurga Allah. Saya berharap saya lebih serius untuk berusaha ke arah itu.

Tajuk hari ini, sama ada ia berkait dengan azam tahun 2014 ataupun tidak, terpulang pada yang membaca.

Hari ini saya mahu menyentu soal bakat yang selalu dikaitkan dengan bidang penulisan. Juga soal rajin dan malas. Malas ini pula selalu dikaitkan dengan saya. :)

Ada orang memang dilahirkan dengan bakat menulis yang baik. Apabila kita baca ayat demi ayat, kita rasa 'sedap dan selesa'. Tidak perlu menghadiri kelas penulisan, tidak perlu berguru, tiba-tiba nah… memakau betul hasil tulisannya.

Ada pula yang apabila kita baca tulisannya, kita rasa; okey dia memang tidak ada bakat menulis. Sila berusaha melakukan perkara lain.

Garis sempadan antara berbakat dengan tidak berbakat ini, bagi saya dipisahkan oleh satu perkataan; usaha.

Kalau orang itu sudah berusaha bersungguh-sungguh (dan betul caranya), tetapi tetap tidak dapat menghasilkan manuskrip yang disukai penerbit dan pembaca, maka sahlah dia tidak berbakat. Bakatnya mungkin dalam bidang lain.

Tetapi, kalau dia belum berusaha tetapi sudah kata dia tidak berbakat, pada masa sama asyik mengulang ayat, "Bagusnya kalau saya dapat jadi penulis.", maka sahlah, dia bukan tidak berbakat, tetapi pemalas dan hanya mencari alasan. Malas mahu mencuba, malas mahu berusaha.

Sempena tahun baru ini, mari berusaha bersama-sama. Saya pun mahu kembali menulis novel remaja. *sigh*

Selamat tahun baru 2014. Semoga tahun ini lebih baik untuk kita semua.

Selamat mengejar pelangi.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...