Thursday 26 December 2013

CH: Rebut Kesempatan Yang Ada

Teks: Mazlia Murat

Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha mengasihani.

Apabila bergelar ibu, rutin hidup memang berubah. Kadangkala memang rasa lelah. Sekejap sahaja sudah subuh, tup tup azan zuhur, asar, maghrib, dan isyak kedengaran. Dan proses itu berterusan. Tidak dinafikan memang rasa stres. Bukan stres sebab dengar azan, ya. Stres sebab masa terasa berlalu dengan pantas dan seperti tidak ada ruang untuk berehat.

Namun, fikir semula, syukur saya dapat berada di samping bayi. Syukur juga saya dapat menyusukan bayi. Alhamdulillah setakat ini secara eksklusif. Mengenangkan hari-hari pertama, waktu anak saya menangis kerana kelaparan; susu saya lambat keluar, memang buat saya rasa sebak. Rasa syukur itu menghilangkan juga rasa keletihan kerana anak asyik mahu menyusu.

Okey, panjang pendahuluan saya. Sebenarnya saya bukan mahu tulis tentang anak saya, ataupun susu ibu. Apa yang saya ingin katakan adalah, selepas bergelar ibu, ruang masa untuk saya menulis terbatas. Saya curi-curi buka laptop ketika anak tidur. Sambil susukan, saya fikiran saya ligat berputar memikirkan idea penulisan. Alhamdulillah, selepas dua tahun tidak menulis, sudah dapat idea untuk satu cerita yang tertangguh dahulu. Namun, ruang menulis benar-benar terhad. Ada sahaja perkara lain yang menuntut komitmen saya untuk didahulukan.

Jadi, kepada yang masih belum ada anak, yang masih bujang, gunakan ksesempatan yang ada. Menulislah. Korbankan sedikit masa menonton televisyen, ataupun membaca blog hiburan dan menonton you tube, mahupun bermalasan di dalam comforter.

Jangan nanti jadi seperti saya, terkenang-kenang masa yang dibazirkan itu.


Selamat mengejar pelangi!

PM Mazlia Murat untuk sebarang pertanyaan.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...