Friday 13 December 2013

Tanda Baca dan Tanda Petik Dalam Dialog

Teks: Mazlia Murat
Foto: Carian Google




“Saya minta maaf. Kata Melly. (Salah)
“Saya minta maaf,” kata Melly. (Betul)

Ahmad menjerit, wah! Seronoknya. (Salah)
Ahmad menjerit, Wah, seronoknya!” (Betul)

“Apa maksud awak??!!” (Salah)
“Apa maksud awak? (Betul)

“Saya suka makan nasi lemak”. (Salah)
“Saya suka makan nasi lemak.” (Betul)

“Saya mahu ikut awak,” kata Ahmad. “Tetapi saya perlu pulang awal.” (Salah)
“Saya mahu ikut awak,” kata Ahmad, “tetapi saya perlu pulang awal.” (Betul)

“Saya suka makan nasi lemak,” beritahu Bell, “saya boleh makan nasi lemak setiap hari tanpa rasa jemu.” (Salah)
“Saya suka makan nasi lemak,” beritahu Bell. “Saya boleh makan nasi lemak setiap hari tanpa rasa jemu.”  (Betul)



Selamat menulis.

____________

PM Mazlia Murat untuk sebarang pertanyaan.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...