Wednesday 4 December 2013

CM: Berasa cukup apabila sedikit, bersyukur apabila banyak.


Teks: Mazlia Murat

Sebelum ini, saya merancang mahu menulis kisah motivasi dalam bentuk cerita pendek dan mahu menghantar kepada penerbit dengan harapan dapat diterbitkan. Walau bagaimanapun, rancangan saya terhenti di pertengahan jalan kerana kekurangan idea. Semoga selepas ini saya dapat menulis kembali.
_______

“Sejak kita duduk di sini, rasanya sudah lebih lima kali awak mengeluh. Awak ada masalah? Muka pun masam sahaja?” tanya Zahra, usai dia menikmati ABC. Kebetulan hari ini adalah hari terakhir Zahra bekerja sebelum bercuti tanpa gaji selama enam bulan. Kami minum petang bersama.
“Kadangkala saya terfikir, mengapa orang kaya berkahwin dengan orang kaya juga? Hujung minggu lalu, saya menghadiri majlis perkahwinan rakan saya. Dia doktor, suaminya pula jurutera. Masing-masing daripada keluarga kaya-raya.” Saya meluahkan perkara yang mengganggu fikiran saya.
Tersenyum Zahra mendengar keluhan saya. “Memanglah. Sebab orang kaya bergaul dengan orang kaya.”
“Betul kata awak. Sudah namanya orang kaya, pergi ke tempat perkumpulan orang kaya, majlis sana sini, memanglah potensi untuk bertemu jodoh dengan orang kaya juga.”
“Apa kaitan perkara ini dengan keluhan awak. Tolong jangan kata awak mengeluh kerana tidak dapat berkahwin dengan orang kaya,” telah Zahra.
Nafas panjang saya hela. “Apabila bercakap soal ini, saya cemburu dengan awak. Saya fikir, awak memang banyak duit, dapat suami pun banyak duit.”
Senyuman Zahra melebar. “Bagaimana pula awak tahu saya banyak duit?”
“Sebab saya lihat awak selamba sahaja bercuti tanpa gaji, pada masa sama, masih ada duit berbelanja. Lagipun, awak juga yang kata awak ada simpanan. Bukan begitu?”
“Alhamdulillah, saya memang ada simpanan, tidaklah banyak mana, tetapi cukup untuk saya bertahan buat satu tempoh. Dan ya, alhamdulillah juga, gaji suami saya cukup untuk menampung hidup kami berdua dalam tempoh saya bercuti ini.”
Reaksi spontan, saya mengeluh. “Lihat, bukankah saya sudah kata awak dan suami awak banyak duit.”
“Penilaian setiap manusia tidak sama. Banyak di mata saya, mungkin sedikit di mata awak.”
“Maksud awak?”
“Sekiranya saya beritahu awak jumlah simpanan saya, mungkin awak akan rasa sedikit sahaja. Mungkin awak akan kata, saya fikir banyak, rupa-rupanya sedikit sahaja.” Zahra masih tersenyum manis.
Saya mengeluh. “Itu hanya alasan awak.” Entah mengapa, saya seolah-olah mahu menyalahkan Zahra si perempuan kaya; gelaran yang saya berikan kepadanya, di atas masalah kewangan yang menimpa saya dan suami.
“Pernah dengar kata-kata, berasa cukup dengan sedikit, bersyukur apabila banyak?” tanya Zahra.
Membatu. Saya tidak memberikan respons walaupun sudah dapat mengagak ke mana hala tuju percakapan Zahra. Pasti dia mahu menasihatkan supaya bersyukur dengan kurniaan Tuhan.
“Bukan soal berapa banyak kita dapat, tetapi bagaimana kita menyimpan dan membelanjakan wang kita. Juga, bagaimana kita menerima rezeki yang Allah kurniakan kepada kita. Sebab itulah kadangkala kita lihat orang kaya berasa tidak cukup dengan apa yang dia ada, manakala si miskin hidup bahagia dengan sedikit rezeki yang diperoleh. Nikmatnya terasa apabila kita bersyukur.”
Saya mencebik. “Cakap memang mudah, awak tidak berada di tempat saya.”
Zahra menarik nafas panjang. Menghela perlahan. Bibirnya masih kekal mengukir senyuman. Saya mahu menuduhnya, mengatakan yang senyuman itu sindiran kepada saya. Namun, tidak tahu mengapa, saya terasa keikhlasan dalam senyuman itu. Saya tidak mampu berburuk sangka kepadanya.
“Bagaimana awak begitu pasti saya tidak memahami perasaan awak?” Zahra menduga.
“Sebab duit awak banyak. Ish, bukankah saya sudah ulang banyak kali. Awak banyak duit, suami awak pun banyak duit. Lain halnya dengan saya.” Saya mula hilang sabar. Mungkin saya cuba melepaskan tekanan yang saya rasa kepadanya. Cemburu dengan kesenangan yang dia miliki.
“Setahu saya, awak datang daripada keluarga yang stabil. Ibu bapa awak orang yang berduit. Saya percaya semasa kecil, awak hidup riang tanpa masalah duit. Malah, seingat saya, awak ada beritahu punya wang simpanan yang awak sendiri tidak tahu jumlahnya, hasil tabungan ibu awak untuk awak sejak awak kecil.” Saya mengangguk. Benar, sejak kecil ibu membuka akaun untuk saya dan menabung sejumlah wang setiap bulan. Malah, sesudah dewasa pun saya pernah dibantu ayah beberapa kali apabila ada masalah kewangan.
“Awak tidak pernah tahu bagaimana rasanya tidak berduit semasa kecil. Jauh berbeza dengan kehidupan yang saya lalui. Semasa saya kecil, keluarga saya hidup susah. Jangankan udang, sotong, mahu makan ayam dan daging pun jarang sekali. Dapat makan telur sekali-sekala pun sudah bersyukur. Malah, ke sekolah berjalan kaki dan tanpa wang belanja bukan perkara asing untuk saya.” Wajah Zahra masih manis. Namun, matanya berkaca, mungkin terkenang kisah silam. Saya mula digigit rasa bersalah. Malu pun ada.
“Disebabkan kesusahan semasa kecil, saya bertekad mahu berusaha mendapatkan duit yang banyak apabila dewasa. Alhamdulillah, duit yang saya peroleh, tidaklah banyak mana, namun rezeki yang Allah kurniakan tidak pernah putus. Senang cakap begini, dugaan saya semasa kecil adalah duit, manakala dugaan awak semasa besar adalah duit. Masih mahu kata keadaan kita tidak adil? Lagipun saya lihat, awak tidaklah susah mana. Masih mampu berbelanja, malah gaya hidup awak lebih mewah berbanding saya.” Panjang lebar hujah Zahra, buat saya terdiam. Tertunduk malu.
“Setiap orang, dugaannya berbeza. Saya sudah diuji dengan masalah duit semasa kecil. Alhamdulillah, sekarang saya tidak bermasalah soal kewangan. Tidaklah mewah, namun cukup untuk saya menjalani hidup dengan baik. Namun, itu tidak bererti hidup saya mudah, ada ujian lain pula untuk saya. Awak nampak hidup saya seperti mudah kerana saya tidak bercerita masalah saya. Itu sahaja. Begitu juga dengan orang lain yang kaya-raya itu Manalah kita tahu ujian yang mereka hadapi. Kita melihat hidup mereka mewah, tetapi adakah mereka hidup bahagia?”
Saya menggigit bibir. Hilang kata-kata.
“Saya bukan mahu mengatakan masalah awak kecil, jauh sekali mahu mengatakan awak tidak bersyukur dengan apa yang awak ada. Saya cuma mahu mengatakan tidak perlu awak berasa cemburu dengan saya, kerana dugaan kita tidak sama. Masing-masing ada bahagian masing-masing.”
Saya terus membatu, memikirkan kata-kata Zahra.
“Berasa cukup apabila sedikit, bersyukur apabila banyak. Itulah rahsianya untuk kita tenang-tenang sahaja menjalani hidup.” Suara lembut Zahra mengakhiri perbualan kami petang itu.


_______



PM Mazlia Murat untuk sebarang pertanyaan.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...