Friday 6 December 2013

CM: Ajaibnya Sedekah

Teks: Mazlia Murat

Sebelum ini, saya merancang mahu menulis kisah motivasi dalam bentuk cerita pendek dan mahu menghantar kepada penerbit dengan harapan dapat diterbitkan. Walau bagaimanapun, rancangan saya terhenti di pertengahan jalan kerana kekurangan idea. Semoga selepas ini saya dapat menulis kembali.
_______
Awak tidak rasa sayang? Bukan mudah mencari wang, kemudian senang-senang orang lain mahu minta.” Sengaja saya menanyakan soalan itu usai Rania memberikan wang RM10 kepada seorang budak yang datang menjual kalendar. Mahu menduga apa yang ada dalam fikiran Rania.
Menggeleng Rania apabila ditanya begitu. Dalam senyum, dia menyoal kembali, “Mengapa pula saya perlu rasa sayang? Duit itu bukan milik saya. Ia hanya dipinjamkan kepada saya oleh Pemiliknya. Saya sangat percaya pada ajaibnya sedekah. Lagipun, ia umpama terapi untuk saya. Dengan memberi, saya rasa gembira. Bukankah tangan yang memberi itu lebih mulia daripada tangan yang menerima?”
“Apa maksud awak dengan ajaibnya bersedekah?” Saya merenung wajah Rania yang terus manis dengan senyuman. “Mungkinkah ada sesuatu pernah berlaku?” soal saya kemudiannya.
Pantas Rania mengangguk. “Ya, ada sesuatu berlaku. Sesuatu yang menyebabkan saya sangat percaya yang dengan memberi wang yang kita ada kepada orang lain tidak akan mengurangkan wang yang kita miliki, jauh sekali membuatkan harta kita berkurang ataupun kita jatuh miskin.” Tenang dia menuturkan kata-kata itu. Tergambar keyakinan yang mendalam pada kepercayaannya itu.
Lalu, saya terus mendesak, tidak sabar mahu mendengar kisahnya. “Boleh kongsikan dengan saya?”
Rania tersenyum lagi. “Sebenarnya kisah yang berlaku pada saya ini, kisah biasa. Mungkin ramai di luar sana yang pernah melalui perkara yang sama. Ia berlaku semasa saya tamat tingkatan lima. Saya datang daripada keluarga yang susah. Wang adalah benda berharga kepada saya. Waktu itu saya ke rumah bapa saudara saya. Tinggal di sana selama sebulan kerana membantu menjaga sepupu saya. Pembantu rumah mereka bercuti sempena Ramadan yang mulia.”
“Apa yang berlaku?”
“Saya ke rumah mereka dengan bekalan RM20. Dua keping not RM10. Di rumah itu, saya tidak perlu berbelanja, jadi tiada apa yang merisaukan saya selama dua minggu itu. Sehinggalah suatu hari….” Rania berhenti seketika. Ah, sengaja mahu menimbulkan unsur saspens. 
“Mengapa berhenti bercerita? Awak sengaja buat saya berdebar ya?” Cebikan untuk tindakan yang disengajakan itu.
Reaksi saya itu membuatkan Rania ketawa kecil. “Bukankah sudah saya katakan, kisah saya biasa-biasa sahaja. Jadi, penceritaan saya perlu nampak lebih dramatik supaya dapat menarik perhatian orang.” Tawa kecilnya berterusan. Ah, Rania si pemilik wajah tenang dan ceria.
Di hujung sisa tawa, dia menyambung bicaranya, “Pada hari itu, ada tangan yang membunyikan loceng lalu diikuti suara memberi salam. Pada mulanya saya hanya menjengah dari celah langsir. Seorang lelaki. Salam yang diberi diulang. Walaupun serba salah, saya memunculkan diri. Rupa-rupaya, lelaki itu datang meminta derma. Saya yang serba salah, minta dia menunggu sebentar. Mahu menderma RM1 mahupun RM5, saya hanya punya dua keping not RM10. Lalu saya ambil sekeping not RM10, diserahkan kepada lelaki itu. Maka tinggallah saya dengan sekeping not RM10.”
“Awak tidak perlu berbelanja untuk berbuka puasa, bukan? Jadi, tiada apa yang perlu dirisaukan.”
Rania tersenyum. “Pada mulanya saya juga berfikiran yang sama. Namun, kejadian keesokan harinya buat saya risau.”
“Kejadian apa?”
“Esoknya, lebih kurang waktu yang sama, loceng rumah sekali lagi berbunyi. Diikuti suara lelaki memberi salam.”
Saya semakin tertarik. “Lelaki yang sama?”
Rania ketawa lalu menggeleng. “Oh, tidak. Lelaki lain tetapi dengan hajat yang sama. Meminta derma.”
Dalam fikiran, saya cuba meneka tindakan Rania serentak soalan yang diajukan, “Lalu, apa yang awak lakukan?”
“Saya minta dia tunggu sebentar, saya ambil kepingan terakhir not RM10 yang saya ada, lalu saya berikan kepadanya. Hanya Tuhan yang tahu betapa resah dan gelisahnya saya ketika itu.”
“Awak berat hati kerana awak mahu guna duit itu?”
Rania menggeleng. Saya resah kerana saya sudah tiada wang lain. Bagaimana sekiranya esok, ataupun lusa, datang lagi orang lain meminta derma? Apa yang mahu saya katakan? Sekiranya saya katakan tiada duit, pasti hati yang meminta akan hampa. Lagipun, percayakan mereka pada kata-kata saya. Rumah pak cik saya besar, tersergam indah. Pelik pula kata tiada duit.”
“Lantas, apa yang awak lakukan? Awak beritahu kepada pak cik awak? Awak minta duit daripada pak cik awak?”
Rania menggeleng. “Malu saya mahu mengakui yang saya tiada duit. Walaupun mungkin dia sudah dapat menjangkakannya, maklumlah seperti yang saya katakan, saya bukan orang kaya. Namun, saya tidak mahu dikatakan mengambil kesempatan.”
Lalu saya mengulang tanya, “Jadi, apa yang awak buat?”
“Berdoa. Hanya itu yang mampu saya lakukan. Setiap kali saya dihambat resah memikirkan perkara itu, saya berdoa Tuhan permudahkan hari saya. Semoga tiada lagi yang datang meminta derma kerana saya sudah tiada wang mahu diberikan.”
“Bagaimana hari berikutnya?”
“Syukur. Tuhan mendengar doa saya. Tiada lagi yang datang meminta derma sehinggalah….”
“Sehinggalah… apa?”
“Beberapa hari kemudian, loceng rumah sekali lagi dibunyikan diikuti suara salam.”
“Orang mahu minta derma?”
Rania mengangguk. “Seorang lagi lelaki datang membawa hajat yang sama seperti dua orang lelaki terdahulu.”
“Apa yang awak lakukan?”
Rania tersenyum. “Sesungguhnya saya terkilan kerana saya sudah tiada wang yang mahu didermakan, namun syukur kerana hari itu hujung minggu. Ibu saudara dan adik sepupu saya ada di rumah. Saya beritahunya ada orang datang minta derma. Lalu ibu saudara menyuruh adik sepupu saya mengambil wang lalu didermakan kepada lelaki itu. Kata ibu saudara saya, manalah tahu orang itu sebenarnya malaikat yang dihantar untuk menguji manusia.”
“Apa awak katakan kepada ibu saudara awak?”
Rania menggeleng. “Tiada apa-apa. Saya hanya berdiam.”
“Awak tidak ceritakan kepadanya apa yang berlaku sebelum itu?”
Rania menggeleng lagi. “Saya malu mahu mengaku saya sudah tiada duit mahu didermakan dan bukannya saya tidak mahu derma.”
Suasana sepi seketika.
“Cerita belum tamat.” Suara Rania kembali bergetar, memecah sunyi.
“Ada lagi lelaki lain datang?”
Rania menggeleng dalam tawa kecil. “Bukan begitu. Kisah peminta derma sudah tamat.”
“Pelik, tadi awak kata belum tamat?”
Rania tersenyum lagi. Dia memang suka tersenyum. “Bukankah cerita saya tadi hanya berkisar sedekah? Belum lagi masuk bab ajaibnya sedekah.”
“Oh, ya. Jadi, apa yang ajaibnya sedekah?”
“Sehari sebelum dihantar pulang ke kampung, bapa saudara saya menyerahkan RM200 kepada saya. Katanya itu upah saya membantu menemankan adik sepupu saya. Pada saat itulah, saya merasakan betapa Tuhan menjanjikan sesuatu yang elok untuk tangan yang memberi. Duit saya yang saya dapat adalah sepuluh kali ganda daripada yang saya hulurkan. Bukankah itu satu keajaiban dengan izin Tuhan?”
Sebab itu sehingga sekarang awak suka menjadi tangan yang menghulur?”
Rania mengangguk. “Saya sangat percaya rezeki orang yang suka memberi tidak akan putus. Tuhan yang maha pemurah pasti menggantikannya, sama ada dengan wang lain mahupun melalui nikmat lain. Percayalah, apabila kita berusaha mengikhlaskan diri menghulurkan sedekah, derma ataupun hadiah, rezeki kita, walaupun tidak mewah, dengan izinkan Tuhan, tidak akan putus.”
Bagaimana pula dengan peminta sedekah yang didalangi sindiket?”
Rania tersenyum. “Terus terang saya katakan, saya tidak mahu memikirkan perkara itu. Memang ada masa saya serba salah, kadangkala saya tidak beri pun kepada budak-budak ataupun orang yang meminta sedekah kerana merasakan mereka ini diarahkan oleh sindiket, yang mengumpul kekayaan adalah sindiket. Namun, kerap kali juga saya berasa bersalah kerana menghampakan mereka. Jadi, saya memutuskan untuk bersangka baik. Sekiranya benar mereka ini dihantar sindiket, maka saya mendoakan supaya sedekah yang saya beri itu akan membantu memudahkan hari mereka. Semoga mereka tidak dipukul ataupun didera kerana tidak membawa pulang sebarang hasil.”
Namun, itu hanya pendirian saya, tidaklah pula saya kata tindakan saya betul. Saya hanya mampu berdoa dan menyerahkan kepada Tuhan untuk menilai. Semoga niat dan perbuatan saya dinilai sebagai amal yang baik.”

Saya tersenyum mendengar kata-kata Rania. ‘Amin’, dalam hati saya berbisik.

_______



PM Mazlia Murat untuk sebarang pertanyaan.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...