Wednesday 23 October 2013

20 Ciri Penulis Yang Disukai Penerbit (Bahagian 1)


Teks oleh: Mazlia Murat
Sumber gambar: Google



Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha pengasih.

Penerbit dalam konteks ini boleh juga dikatakan wakil penerbit yang berurusan dengan penulis seperti editor, pegawai pemasaran, eksekutif jualan, artis grafik, dan sebagainya.

1. Penulis yang mempunyai nilai RM; tokoh dalam bidang tertentu, terkenal dan mempunyai ramai pengikut yang mana ini adalah bonus untuk lonjakan jualan.

2. Penulis baru yang punya potensi untuk menjadi penulis best seller; tulisan berkualiti dan menepati kehendak pasaran.

3. Merendah diri, mudah apabila berurusan, menggunakan bahasa yang sopan apabila berkomunikasi, dan menghormati wakil penerbit walaupun lebih muda.

4. Menjaga kualiti penulisan; ayat yang tersusun, ejaan betul, tatabahasa betul. Kesalahan pada kadar minimum.

5. Profesional dan bijak mengawal emosi. Tahu membezakan urusan rasmi dan peribadi sekiranya mengenali wakil penerbit secara peribadi.

6. Berfikiran positif dan terbuka apabila menerima komen dan kritikan editor untuk tujuan penambahbaikan manuskrip.

7. Berbincang dengan baik apabila ada percanggahan pendapat tentang manuskrip.

8. Sudi belajar dan meningkatkan kualiti manuskrip; manuskrip kedua lebih baik daripada yang pertama dan seterusnya. Contohnya kesilapan ejaan dan tanda baca yang dibetulkan oleh editor dalam manuskrip pertama tidak diulang dalam manuskrip kedua.

9. Tidak hipokrit dan tidak 'cakap belakang'; memburuk-burukkan penerbit ataupun wakil penerbit, apatah lagi di dalam laman sosial.

10. Bersemuka dan berterus terang dengan editor sekiranya tidak berpuas hati dalam proses kerjasama dan bukannya secara diam-diam terus menghantar e-mel aduan kepada bos besar si editor.

Bahagian 2 akan menyusul.

Selamat mengejar pelangi.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...