Wednesday 23 October 2013

20 Sebab Manuskrip Ditolak (Bahagian 1)


Teks oleh: Mazlia Murat

Sumber gambar: Google

Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha pengasih.




1. Dihantar kepada penerbit yang salah.
Setiap rumah penerbitan mempunyai konsep penerbitan sendiri. Apabila manuskrip buku agama dihantar kepada penerbit yang hanya menerbitkan novel, pastinya ditolak. Begitu juga apabila manuskrip novel cinta dihantar kepada penerbit buku kanak-kanak.
Bukankah sia-sia kita bersedih ditolak kerana kesilapan begini?

2. Manuskrip yang baik tetapi tidak mengikut trend semasa.
Sesetengah buku dijual ikut musim. Apabila musim sudah berlalu, kemungkinan untuk diterbitkan dan mencatat jualan yang tinggi sangat rendah.
Buku berkaitan menjana pendapatan memang mendapat sambutan sepanjang masa. Namun, perlu dilihat kandungannya. Buku tentang penternakan lintah, ikan keli dan sebagainya pernah mendapat sambutan hangat tetapi kini sudah suam-suam kuku. Mungkin buku buat duit menggunakan laman sosial akan mendapat sambutan melihatkan trend sekarang.

3.  Sama ada manuskrip fiksyen mahupun non-fiksyen, ia perlulah asli dan bukan karya ciplak.
Manuksrip non-fiksyen biasanya ditulis dengan merujuk kepada buku-buku lain. Sumber rujukan perlu disertakan. Merujuk bukan bermaksud menyalin bulat-bulat hampir keseluruhan tulisan orang lain lalu dihantar kepada penerbit untuk diterbitkan sebagai tulisan kita.

4. Sudah ada banyak dalam pasaran.
Buku dengan tema yang sama, sama ada fiksyen mahupun non-fiksyen yang sudah ada banyak dalam pasaran menyebabkan pasaran tepu. Penulis perlu cari nilai tambah bagi meyakinkan penerbit manuskrip yang ditulis mampu memberi kelainan.

5. Tidak syariah compliant, menyentuh isu sensitif seperti perkauman, menghina agama, dan mengandungi isu politik yang keterlaluan.


Bahagian 2 akan menyusul....


Selamat mengejar pelangi.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...