Wednesday 16 October 2013

Percuma... Tunggu Apa Lagi


Teks oleh: Mazlia Murat

Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha pengasih.

Dunia tanpa sempadan. Semua di hujung jari. Hanya perlu ada sambungan Internet, komputer, laptop, mahupun telefon pintar.

Oh, belum cukup. Perlu ada kerajinan. Ya, tanpa kerajinan,  semua kemudahan yang ada akan tersia-sia. Apabila ada kerajinan, kita berusaha bersungguh-sungguh. Insya Allah, akan menampakkan hasil.

Kerajinan untuk berbuat apa? Kerajinan untuk mencapai impian.

Pertama, untuk menjadi penulis, kita boleh mula berlatih dengan menulis di blog. Terutama kepada yang tidak yakin dengan keupayaan diri. Ada ramai penulis yang bermula di blog sebelum karya mereka diterbitkan.

Apabila sudah menjadi penulis, kita juga boleh menggunakan blog dan laman sosial untuk mempromosikan hasil tulisan kita. Tidak semestinya kita yang memuji produk kita sendiri. Letak alamat e-mel ataupun laman sosial di dalam buku. Pasti ada pembaca yang menghubungi kita lalu memberi komen. Apa lagi... paparkan komen positif untuk menarik perhatian pembaca lain.

Mengapa penulis yang perlu promosi? Bukankah itu tanggungjawab penerbit?

Setiap rumah penerbitan mempunyai banyak buku. Banyak buku biasanya melambangkan banyak juga penulis. Apabila ada terlalu banyak produk, tidak semua produk dapat diberikan tumpuan. Bukan pilih kasih, ya. Hakikatnya, penerbit akan melihat potensi satu-satu produk.

Tetapi jangan pula putus asa, Kalau produk kita tidak diketengahkan, bukan bererti produk kita tidak bagus, namun mungkin kerana terlepas pandang. Menjual sesuatu produk bukan sahaja bergantung pada kualiti produk. Buku sama seperti filem. Filem yang dilakonkan oleh pelakon popular selalunya mendapat sambutan hangat biarpun belum pasti kualitinya.

Begitu juga dengan buku. Ada ramai pembaca novel yang membeli kerana nama penulis pada kulit novel. Begitu juga apabila nama tokoh besar dalam satu-satu bidang menulis buku berkaitan bidangnya. Pastinya lebih mudah menjual.

Jadi, untuk kita yang belum ada nama, kita perlu bergerak sendiri. Kita perlu rajin-rajinkan diri menghebahkan tentang kewujudan produk kita. Di sinilah laman sosial dan blog memainkan peranan.

Jangan mudah berputus asa kalau kita merasakan buku kita tidak dipromosi dengan baik oleh penerbit. Setiap penulis baru akan melaluinya.

Penulis novel remaja popular, Ain Maisarah juga bermula dari bawah. Saya adalah editor yang menguruskan novel remaja pertama beliau. Pada masa itu, beliau tidak dikenali. Namun, usaha gigih beliau bersama pengurus beliau yang meletakkan beliau di tempat sekarang.


Kita tidak perlu bayar sewa bulanan blog mahupun laman sosial. Jadi, apa tunggu lagi? Rebutlah peluang yang ada.


Marilah bersama-sama mengejar pelangi.



Promosi terkini pakej bekerja di rumah. Dapatkan sebelum promosi berakhir. 


Selain itu untuk yang mahu mengikut kelas, ada promosi khas. 
Rebut peluang yang ada sebelum terlambat.

PM saya di Facebook Mazlia Murat untuk maklumat lanjut. Boleh juga e-mel ke mazliamurat@gmail.com 




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...