Saturday 16 November 2013

Apa Mereka Kata Tentang Mazlia Murat


Testimonial 1
"Pengalamannya dalam bidang penulisan amat luas. Beliau penulis novel best seller, bekas ketua editor novel... dan paling gempak, pernah menghasilkan skrip drama untuk negara jiran. Guru seperti ini memang sukar dicari... rare!" - Alif Firdaus Azis
Selebriti, penulis, pelukis komik, dan ahli silap mata. Orang Kuat adalah trademark beliau.
Klik di sini untuk senarai karya beliau.

Testimonial 2
"Saya tidak berani mengatakan dia pakar. Tetapi saya berani mengatakan pengalamannya dalam industri penerbitan yang hampir atau mungkin lebih 10 tahun sudah cukup menjadikan dia tahu apa yang dia katakan. Tahu apa yang perlu diajar dan tahu apa yang sepatutnya para pemula harus lakukan" - Bahruddin Bekri
Penulis dan editor. Antara novel beliau yang popular adalah Siri Mat Despatch dan Penulis Yang Disayang. Novel beliau Doa Untuk Aku pernah diadaptasi menjadi drama bersiri dan ditayangkan di saluran Al-Hijrah. 
Klik di sini untuk senarai karya beliau.

Testimonial 3
"Antara pemangkin semangat saya bagi menjadi seorang penulis pada tahun 2010, adalah keyakinan Puan Mazlia Murat, yang acap kali mengatakan saya mempunyai bakat menulis. Waktu itu beliau adalah Ketua Unit PTS One, yang juga penulis novel remaja best seller PTS. Sebagai salah seorang pembaca buku-buku beliau, tidak dapat disangkal bahawa benar Allah mengurniakan ilham dan bakat menulis kepada insan yang saya kagumi ini. Lantas saya belajar menulis serba sedikit berpandukan karya-karya beliau. 
Alhamdulillah, tanpa kata-kata semangat, kepercayaan, dan tunjuk ajar beliau, saya mungkin belum lagi bergelar penulis dan tidak berpeluang menimba 1001 pengalaman menarik sebagai seorang penulis remaja dan kanak-kanak. Saya yakin beliau mampu membentuk sesiapa sahaja menjadi penulis berjaya seperti beliau, kerana beliau mempunyai ciri-ciri insan dan ketua yang hebat." - Husna Adnan/Adha Ameera
Penulis, editor, dan pemilik butik online Afeeya Bella.
Menulis siri Kisah Si Puteri dan Kawanku Panda
Pemenang Anugerah Buku PNM-RTM 2013 untuk kategori buku kanak-kanak.


Testimonial 4
"Mudah. Saling memahami dan jelas dalam setiap arahan yang diberikan. Itu pengalaman saya bekerja dengan beliau selama beliau menjadi Pengurus Penerbitan di PTS One. Dengan pengalaman menulis serta pengalaman menguruskan manuskrip mentah, saya kira beliau adalah orang yang layak untuk menunjuk ajar dalam bidang penulisan." - Natasha Effyzal
Novelis dan editor. Antara novel kanak-kanak beliau yang bset seller adalah siri Sekolah... iaitu Sekolah Kampung, Sekolah Agama dan lain-lain.
Pemenang beberapa anugerah termasuklah Anugerah Buku PNM-RTM 2013 untuk kategori buku kanak-kanak.
Klik di sini untuk senarai karya beliau.

Testimonial 5
"Beliau merupakan antara Editor awal yang pernah mencetus fenomena buku-buku PTS One. Menjadi Editor untuk buku-buku penulis ternama antaranya Ain Maisarah, Bahruddin Bekri dan Ainin Naufal. Juga pernah menjawat jawatan Pengurus Penerbitan PTS One. Beliau tahu rahsia bagaimana membuatkan manuskrip anda diterima oleh penerbit." - Haryani Kamilan
Novelis dan bekas editor. 

Pemenang Anugerah Buku PNM-RTM 2013 untuk kategori buku kanak-kanak.
Baca e-novel beliau di Pensel Kontot.

Testimonial 6
"2007, saya berguru dalam diam dengan novel-novel remaja beliau. Sedikit sebanyak saya tiru gaya bahasa. Jangan tanya. Pastilah best. Gaya bahasanya santai, mudah faham, pengolahan gaya ayat yang kreatif dan yang paling penting, jalan ceritanya tidak pernah menghampakan saya. 
'Guru' yang baik, walaupun hanya daripada novel. - Ney Joehan
Penulis dan editor.

Testimoni 7

"Dia editor saya sejak novel pertama saya lagi. Seorang yang teliti, profesional, kreatif dan sentiasa hadir dengan idea-idea di luar kotak. Mentol ghaib macam sentiasa bernyala-nyala atas ubun-ubunnya. Selalunya saya setuju dengan perubahan-perubahan yang dilakukan pada manuskrip saya. Ketika dia meletakkan jawatan, panjang lebar berkilo-kilometer amanat yang dibekalkan untuk saya. Ahkak terharu dik!
Jangan tak tahu, dia juga seorang novelis dengan dua nama pena, Leeya Myra, dan juga Aizam Aiman. Kalau dah ada dua nama pena tu, agak-agak sendirilah dah berapa banyak hasil tulisanya yang terbit. Sila Google okey.
Sesiapa yang ingin mendalami bidang penulisan kreatif, dia guru yang paling layak anda cari. Mazlia Murat orang kaya. Kaya dengan pengalaman!"
- Ainin Naufal

Penulis best seller PTS One.
Klik di sini untuk senarai karya beliau.

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...