Sunday 24 November 2013

TP: Bagaimana Mahu Orang Baca Tulisan Kita?

Teks: Mazlia Murat

Kata kawan saya, "Ada ke orang nak baca tulisan aku ni?"

Ini jawapan saya:


1. Kalau mahu orang baca tulisan kita, tulis apa yang orang mahu baca. Apa yang orang mahu baca? Sebab itu penulis perlu tentukan kumpulan sasaran dan kaji apa kehendak kumpulan sasaran itu. (Saya ada tulis dalam 25 sebab manuskrip ditolak penerbit).

2. Dapatkan respons. Sebelum hantar kepada penerbit, minta orang lain ba
ca. Sama ada kita bayar untuk mendapatkan review daripada orang berpengalaman ataupun kita minta ahli keluarga mahupun rakan-rakan baca. Minta maklum balas yang ikhlas. Kita pula jangan sentap. Sentiasa positif. Baiki mana yang kurang. (Ada dalam 101 Tip Penulisan Novel)

3. Kelas kami berlangsung melalui blog. Mengapa? Untuk tujuan branding dan sekali gus membina crowd dan mendapatkan maklum balas. Kalau kita tulis di blog, ada yang komen negatif, makanya ada kekurangan yang kita perlu baiki. (Ada dalam 101 Tip Penulisan Novel)

Menulis adalah satu proses pembelajaran. Ramai penulis baru mahu menulis apa yang kita suka. Hakikatnya, kalau mahu tulisan kita dibaca, tulislah apa yang orang suka selagi ia tidak melanggar syariah. 


Masukkan apa yang kita mahu sampaikan itu secara halus. Tiada gunanya kalau kita beria-ia mahu menulis mengikut acuan kita dengan tujuan berkongsi maklumat, pendirian dan sebagainya tetapi tiada sesiapa pun yang mahu baca.

Dakwah melalui tulisan hanya berkesan apabila ada yang membaca.

Selamat mengejar pelangi.

_______

PM Mazlia Murat untuk sebarang pertanyaan.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...