Saturday 2 November 2013

BO: Mula Bisnes Tanpa Modal


Teks: Mazlia Murat

Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha pengasih.

Memulakan bisnes dengan pinjaman Aladdin satu langkah kurang bijak dan berisiko tinggi. Pilih jalan lebih selamat. Mulakan bisnes tanpa pinjaman. Berdikit-dikit ke hulu, berenang-renang ke tepian, bersakit-sakit dahulu, bersenang-senang kemudian.


Sumber:: http://101ideahomebasedbisnes.blogspot.com




Mula bisnes tanpa modal (tanpa pinjaman)

Boleh atau tidak mula bisnes tanpa modal. Ya paling dan sangat disarankan bagi kalian yang baru mula dan ingin pecahkan tembok 'ada pinjaman baru ada modal'. Ada wang modal baru boleh mula. Ini salah. Sedangkan banyak cara kita boleh mula tanpa modal, kalau ada hanyalah modal minima, zaman IT begini, internet dan komputer sahaja. Macammana kalau tak ada modal. Ok, berkut 10 cara paling mudah dan pastikan kalian dengan konsisten boleh buat dan praktik.

1. Simpanan tetap secara bulanan.
Ok, sekarang kalian sekarang masih bekerja, sudah ada dalam fikiran mahu memulakan bisnes online secara sambilan. Tetapi tidak ada produk lagi dan rasa mahu ada modal dahulu. Mulakan dengan simpanan tetap secara bulanan. Katakanlah, hujung tahun depan baru mahu mula. Kita kumpul dahulu modal minima secara tetap. RM50 X 10, bersamaan RM500. Kalau RM100 X 10 bulan maksudnya RM1000, kalau RM200 X 10 bulan maksudnya RM2,000.

Modal RM500, RM1000 dan RM2000 adalah sangat cukup.

Jika bekerja masih bekerja, letak dahulu modal ini dalam satu tempat yang tidak diusik. Konsisten seperti biasa modal ini. Jika surirumah boleh mula dengan berapa banyak peruntukkan yang suami sudah beri.


2. Gunakan apa yang ada. Komputer dan internet.
Ok, baik sekarang tidak ada modal, tetapi ada komputer dan internet sahaja.  Jika belum ada, kos untuk komputer dan internet paling minima RM3K, jadi boleh gunaan berdikit dahulu simpan modal asas seperti ditunjukkan di atas. Sudah ada RM3K, dapatkan komputer dan internet. Saya percaya hampir setiap rumah kini sudah ada internet dan komputer.

Sekarang, bagaimana pula menggunakan kemudahan ini. Iaitu komputer dan internet. Kalian perlu ada paling asas adalah face book. Mula daftar dengan face book. Satu akaun khusus untuk peribadi, satu lagi akaun fan page untuk kedai.

Empat langkah sahaja.
-Komputer dan internet
- Buat akaun fb, peribadi dan fan page
-Cari produk tanpa keluar modal
-Mula masukkan gambar, promosi dan jual.



PRE-ORDER SEKARANG RM30
Terbit 30.11.13 (RM50)




___________________

PM Mazlia Murat untuk sebarang pertanyaan.




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...