Tuesday 12 November 2013

PPN: Sudut Pandangan


Teks: Mazlia Murat

Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha mengasihani.

Sudut pandangan adalah kaedah penulis menghidangkan cerita kepada pembaca; siapa sebagai pencerita. Ada beberapa jenis sudut pandangan yang digunakan, iaitu:
  1. Sudut pandangan orang pertama
    - bermaksud salah seorang watak dalam novel yang menggerakkan cerita. Watak itu menggunakan kata ganti nama “aku” atau “saya”.
    - sudut pandangan ini disebut sebagai “Gaya Aku”, iaitu cerita itu dibawakan seluruhnya oleh watak “aku” atau “saya”, orang pertama, secara subjektif. Teknik ini digunakan untuk menjadikan cerita lebih realistik.

  2. Sudut pandangan orang ketiga
    - penulis mempersembahkan cerita melalui watak lain menggunakan kata ganti nama diri ketiga, iaitu “dia” dan “mereka” atau lengkap dengan nama. Penulis bersikap serba tahu dan bebas bercerita untuk mengemukakan emosi, fikiran, dan pergolakan jiwa watak-watak.

    _______

    PM Mazlia Murat untuk sebarang pertanyaan.




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...